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dream'sdreams


experimental art video by

PARALLEL MEDIA - Barbara Doser & Hofstetter Kurt

mini DV, 13 min, b&w, pal stereo, 2007 AT





world premiere


Int. Filmfestival Rotterdam, 01/07, Rotterdam, NL
austrian premiere


Diagonale - Festival of Austrian Film, 03/07, Graz, AT
exhibitions
dream´sdreams installation

loop installation

Künstlerhaus, 03.09. - 18.10.2015, Vienna, AT
St. Johns College, 16.02. - 01.03.2013, Oxford, GB
Kro Art Contemporary
, 11. 03. - 30. 04. 2011, Vienna, AT

LINOLEUM MOSCOW
, Festival for Alternative Animation, Moscow Museum of Modern Art
, 15.8.-18.8.07, Room 2, RU

festivals
Freewave, 09-13.10.08, Los Angeles, US
Image Forum Festival, 21.07.08 12:00, Yokohama Museum of Art, JP
Image Forum Festival, 21.06.08 12:00, Aichi Arts Center, Nagoya, JP
Int. KurzfilmfFestival Hamburg, 04.06. & 07.06.08, Hamburg, DE
Int. Videofestival Bochum, 30.05.08, 18:00, Block 3, Bochum, DE
Image Forum Festival, 15.05.08 17:20, Goethe Institut, Kyoto, JP
Image Forum Festival, 01.05.08 17:00, Parc Tower Hall, Tokyo, JP
backup_festival Weimar, 10/07, Weimar, DE
Curtas Vila do Conde, 07.-15.07/07, Vila do Conde, PT


screenings
Klub Katarakt, 17.01.09, Hamburg, DE
program "Responsive Eye
"
curated by Dietmar Schwärzler / sixpackfilm:
VIS, Top Kino, 16.05.07, Vienna, AT
Programmkino Wels, 20.05.07, Wels, AT

synopsis
To dream is to gaze beyond the horizon ... towards an infinitely distant point. … poetic circumscription of technoid video feedback processes conjuring up images as in dreams?
dream’sdreams maps out experimentally sequences of dreams generated by video feedback and Moebius Sounds. An abstract image flood of flowing line and waveforms is moving in sound scapes at the event horizon of time to take the recipient beyond the horizon to dream dream’sdreams.
The enormous spectrum of interfering image and sound frequencies turns the resulting undifferentiated synchronicity and asynchronicity into an immersive strategy. It is not possible to select from the successive concentration of inductions. So, at the moment of immersion, it is chance that determines perception/dreaming.

inhalt
Träumen heißt hinter den Horizont blicken … zum unendlich fernen Punkt. Eine poetische Umschreibung technoider Video Feedback Prozesse, die demnach Traumbilder generieren?
dream’sdreams entwirft experimentell aus Video Feedback-Materialien und Möbius-Sounds Traumsequenzen. Eine abstrakte Bilderflut strömender Linien- und Wellenformen bewegt sich in Klangräumen am Ereignishorizont der Zeit, um den Rezipienten hinter den Horizont zu führen, zu träumen … des Traumes Träume.
Das enorme Spektrum von interferierenden Frequenzen bei Bild und Klang macht die daraus resultierende undifferenzierte Syn- und Asynchronität zur immersiven Strategie. Aus der unmittelbaren Dichte von Induktionen ist es unmöglich auszuwählen. Deshalb bestimmt der Zufall im Moment des Eintauchens die Wahrnehmung/das Träumen.  

visuals
Output material is a black-and-white video (feedback, 1:55 min), generated with a video camera pointing at the image boundary of a monitor that the camera is connected to at the same time. By “gazing beyond the horizon … towards an infinitely distant point”, a process of feedback is set in operation, where the image boundary of the monitor becomes the event horizon.
Through the replication of details, the reduction of image content to its contour lines (coding via synchronous multiplication of image information), the alteration of direction of movement of the image stream; through animation (repeated replication of a video monitor with varying vertical image frequencies), the bisection of image information (separation of the upper picture-half from the lower picture-half), or through the overlay of horizontal and vertical image streams, sequences evolve which ultimately become established like dreams during a period of sleep.

visuals
Ausgangsmaterial ist ein schwarz/weiß Video (Feedback, 1:55 min), generiert mit einer Videokamera, die auf den Bildrand eines Monitors gerichtet wird mit dem sie gleichzeitig verbunden ist.  „Hinter den Horizont blickend … zum unendlich fernen Punkt“ wird ein Rückkoppelungsprozess in Gang gesetzt, bei dem der Bildrand des Monitors zum Ereignishorizont wird.
Durch das Abfilmen von Details, durch die Reduktion von Bildinhalten auf ihre Umrisslinien (Kodierung bei gleichzeitiger Vervielfachung der Bildinformation), durch Veränderung der Bewegungsrichtung der Bildströme, durch Animation (abermaliges Abfilmen von einem Videomonitor bei veränderter vertikaler Bildfrequenz), durch Halbierung der Bildinformation (Separierung der oberen Halbbilder von den Unteren) oder durch Überlagerung von horizontalen und vertikalen Bildströmen entstehen Sequenzen, die schließlich wie Träume entlang  einer Schlafphase installiert werden.

music
The output materials are Moebius sounds. From a single sound track two tracks are generated which run one against the other – this means that one track runs backwards and inverted towards the other, so that the sound being played forwards and backwards sounds identical and the beginning is simultaneously the end. Units of sound are created on the temporal event horizon that correspond to the spatial principle of the Moebius strip (where the upper and lower sides are identical).
In the experimental composition of “dreams’sdreams”, loops of Moebius sounds are played in parallel at different frequencies. Their interferences create rhythms of entwined sounds that characterise themselves as elements of a dream and continually re-emerge and disappear. The parallel sound strata are not aligned with respect to their tone colour. They remain raw and noises are created which stimulate access to harmonics and adjacency to the flood of images in dreams.

translation: Bob Hewis

musik
Ausgangsmaterial sind Möbius-Sounds. Aus einer Tonspur werden zwei Tonspuren generiert, die einander entgegenlaufen – d.h. die eine Tonspur läuft rückwärts und invers zur anderen, sodass der Sound vor- und rückwärts gespielt ident klingt und der Anfang gleichzeitig das Ende ist. Es entstehen Klangeinheiten am Ereignishorizont der Zeit, die als zeitliche Version dem räumlichen Prinzip einer Möbius Schleife (Ober- und Unterseite sind ident) entsprechen.
Bei der experimentellen Komposition von „dream’sdreams“ werden Loops von Möbius Sounds in verschiedenen Frequenzen parallel abgespielt. Ihre Interferenzen erzeugen Rhythmen von verschränkten Klängen, die sich wie Traumzustände charakterisieren und immer wieder auftauchen und verschwinden. Die parallelen Soundebenen werden hinsichtlich ihrer Klangfarbe nicht angepasst.

credits
concept, direction, realisation
visuals
sound




PARALLEL MEDIA – Barbara Doser and Hofstetter Kurt
Barbara Doser
Hofstetter Kurt

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